Pro školy

Objednávání programů:

Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže, pokud se návštěva uskuteční během otevírací doby galerie.

Edukační programy je možné objednat i na středeční dopoledne, mimo běžnou otevírací dobu galerie.

Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).

Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz724 130 225.

Bezbariérové programy jsou označené ikonkou 

 
Cena programu:

50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)

Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.


▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech

web_dsf3135

 

Animační programy ke stálé expozici TRANSMISE

Umění naslouchat aneb Cesta člověka

Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.

Klíčová slova: člověk, společnost, civilismus, sociální umění, existenciální umění, dobový kontext

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ

Časová dotace: 75-90 minut

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost

Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova

 
Ticho promlouvá aneb Cesta přírody

Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci,  je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.

Klíčová slova: krajinomalba, akademismus, avantgarda, vnitřní pojetí krajinomalby, psychohygiena, relaxace, prostorové plány, stylizace, perspektiva

Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda


Animační programy k výstavě Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám

2. 11. 2024 - 9. 2. 2025

Vnímání neviditelného

Výstavou Karla Malicha vstoupíme do světa imaginace a fantazie. Co představují pestré obrazy a drátěné objekty? Prostřednictvím kratších hravých aktivit se seznámíme s některými jevy, které nevidíme, ale vnímáme je kolem sebe. Jak mohou být inspirací pro umělcovu tvorbu? Vizualizací se vydáme se i na procházku do krajiny naší mysli. Své vjemy zachytíme pomocí drátků a kartonu do originálního prostorového díla.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 min

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální, k učení.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět.

Mezioborové vazby: prvouka, pracovní činnosti.

-

Cesty imaginace: Vize Karla Malicha

Ve výstavě Karla Malicha překročíme stereotypy klasické krajinomalby. Odpoutáme se od konkrétních objektů a detailů, zaměříme se na pocity a emoce, které v nás krajina vyvolává. Jak se ve vnímání vnějšího světa odráží to, kdo jsme my – naše „vnitřní krajina“?

V expozici si tužkou vyzkoušíme abstraktní kresbu pomocí základních elementů – bodů, linií a tvarů. V ateliéru ji pak převedeme do prostoru pomocí drátků. Ve světle reflektorů budeme pozorovat, jak vyznění našeho vytvořeného objektu změní nasvícení a vržený stín.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 75-90 min.

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, k učení.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.

Mezioborové vazby: přírodopis, fyzika.



Komentovaná prohlídka výstavy Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám

Připojte se k prohlídce jedinečné výstavy, kterou Gočárova galerie připravila k oslavě stého výročí narození Karla Malicha. Během prohlídky se ponoříme do inspirativního světa Malichovy tvorby, jež je hluboce zakořeněna v jeho rodném kraji a v jeho jedinečném vztahu k přírodě a kosmu. Přiblížíme si klíčové aspekty Malichovy tvorby, od pastelových kreseb až po drátěné plastiky.

Komentovaná prohlídka nabídne vhled do umělcova života a jeho intuitivního tvůrčího procesu. V prostorách Automatických mlýnů zažijete intenzivní prožitek z Malichova díla, které je i prostředkem k poznávání vztahu mezi člověkem a jeho vnitřním i vnějším světem.

Časová dotace: 60 min

Cílová skupina: ZŠ, SŠ, VŠ

 

Animační programy k výstavě František Kyncl: Štětce, špejle, rašple

2. 11. 2024 - 9. 2. 2025

Fonetická kresba v pohybu

Tato energická aktivita propojuje zvuk, pohyb a výtvarné umění inspirované dílem Františka Kyncla. Někteří účastníci se stávají hybateli prostoru, jejich pohyb a zvuk hudby tvoří dynamiku, na kterou se ostatní členové kolektivu snaží naladit a splynout. Vzájemná spolupráce a citlivost k rytmu i k sobě navzájem vede k vytvoření společného obrazu na dlouhém formátu, který zachycuje jejich jedinečný prožitek.

Cílová skupina: ZŠ

Časová dotace: 60 min.

 

Stálé programy

Od zrnka k umění / komentovaná prohlídka budovy Gočárovy galerie pro školní skupiny

Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.

V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.

Klíčová slova: Josef Gočár, Automatické mlýny, mlýnské relikty, Gočárova galerie

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ

Časová dotace: 60-75 minut

Mezioborové vazby: dějepis, architektura

-

img_0776



▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše

 

Animační programy k výstavě Rabbit hole

RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta. 

Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.

JANA BERNARTOVÁ: Vidím všude jen tekuté krystaly. Cítím fantomové vůně.

2. listopadu 2024 - 25. května 2025

Vůně modré vzpomínky

Edukační program k výstavě Jany Bernartové nás provede tématy instalace, konceptuálního umění a smyslového vnímání. Prostřednictvím barev a vůní se zaměříme na to, jak se různé informace získané smysly prolínají a jak si je následně pamatujeme. Budeme diskutovat, jestli a jak se subjektivní vjemy mohou spojit do objektivní zkušenosti. Díky interakci s uměleckým dílem žáci rozvinou vlastní představivost a senzuální citlivost.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ

Časová dotace: 60-75 min                                        

Klíčové kompetence: komunikativní,  sociální a personální, k učení

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost,  Informační a komunikační technologie

Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.


Animační programy k výstavě JIŘÍ TOMAN: SNĚNÍ S OTEVŘENÝMA OČIMA (do 5. 1. 2025)

▸ Jen pro ten všední den

Výstavou Snění s otevřenýma očima vstoupíme do hravého světa pardubického rodáka Jiřího Tomana. Nahlédneme do improvizovaného fotografického ateliéru, prohlédneme si pomůcky, které bývaly pro focení a vyvolávání fotek nezbytné. Odvážní mohou (ne)vidět tmu temné komory. Dramatizací zažijeme a „zmrazíme“ napínavý okamžik ze života obyvatel Pardubic. Na závěr si vyzkoušíme malovat světlem. Vznikne nám abstraktní obraz, napínavá scéna, nebo snad jedinečný portrét celé třídy? Pozor, vyletí ptáček!

Klíčová slova: fotografie, temná komora, negativ, všímavost, malování světlem.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k učení, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, výtvarná výchova.



▸ Mezi světlem a tmou

Co znamenají ve fotografii pojmy kontrast, rytmus, asymetrie? Vysvětlíme si je mezi fotografiemi Jiřího Tomana a v improvizovaném fotoateliéru.  Společným pozorováním a diskusí odkryjeme, jaké jsou možnosti i specifika analogových a černobílých fotografií. Vyzkoušíme si jeden z hravých přístupů, který Toman používal při tvorbě novoročních přání. Pomocí snímání tzv. „na dlouhý čas“ zachytíme pohyb, psaní, možná i tanec se světlem. Výstupem budou digitální fotografie podle vlastních nápadů žáků.

Klíčová slova: Jiří Toman, fotografie, temná komora, vývojka, ustalovač, malování světlem.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 75-90 minut

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce

Mezioborové vazby: dějepis, chemie, výtvarná výchova, digitální kompetence.



Animační programy k výstavě FULL OF TEXTILE (do 5. 1. 2025)

 Křižovatky vláken

Z čeho je oblečení, které máme na sobě? Kde se vezme nitka a jak se z ní stane kousek látky? Odpovědi budeme hledat nejen na vlastním tričku, ale i ve výstavě Full of Textile. Zrakem či hmatem budeme poznávat přírodní nebo syntetická vlákna, vzorkovníky látek, materiály hrubé i hebké. Pohybovou aktivitou se utkáme s technikou tkaní a vytvoříme si tkaný vzorek látky.

Klíčová slova: textil, látka, vlákno, tkaní, pletení.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 minut                                  

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda, pracovní činnosti, matematika/matematická pregramotnost.

 

▸ Zažít textil

Výstava Full of Textile mapuje pestré možnosti textilu od tradičních řemeslných technik až po současné trendy v textilním designérství. Budeme diskutovat o aktuálních otázkách udržitelnosti v odvětví textilního průmyslu a módy, vysvětlíme si principy zpracování vláken a prakticky si vyzkoušíme techniku plstění.

Klíčová slova: textil, materiál, vlákna, fast fashion, udržitelnost, plstění vlny.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ

Časová dotace: 75-90 min

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, činnostní a občanské, pracovní.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce.

Mezioborové vazby: dějepis, přírodopis, občanská nauka/společenské vědy, pracovní činnosti.

 -

Stálé programy

▸ O Jonášovi a velrybě

Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 min                                        

Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace

Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura

Mezioborové vazby: prvouka

 img_1314