Pro školy
Objednávání programů:
Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže, pokud se návštěva uskuteční během otevírací doby galerie.
Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).
Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz / 724 130 225.
Bezbariérové programy jsou označené ikonkou ♿
Cena programu:
50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)
Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené roční vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.
Nabídka animačních a edukačních programů
▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech
▸ Stálá expozice TRANSMISE
Umění naslouchat aneb Cesta člověka
Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 75-90 minut.
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.
Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova.
♿
Ticho promlouvá aneb Cesta přírody
Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci, je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.
Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ.
Časová dotace: 60-75 minut.
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda.
Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda.
♿
▸Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám
2. 11. 2024 - 9. 2. 2025
Vnímání neviditelného
Výstavou Karla Malicha vstoupíme do světa imaginace a fantazie. Co představují pestré obrazy a drátěné objekty? Prostřednictvím kratších hravých aktivit se seznámíme s některými jevy, které nevidíme, ale vnímáme je kolem sebe. Jak mohou být inspirací pro umělcovu tvorbu? Vizualizací se vydáme se i na procházku do krajiny naší mysli. Své vjemy zachytíme pomocí drátků a kartonu do originálního prostorového díla.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.
Časová dotace: 60-75 min.
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální, k učení.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět.
Mezioborové vazby: prvouka, pracovní činnosti.
♿
-
Cesty imaginace: Vize Karla Malicha
Ve výstavě Karla Malicha překročíme stereotypy klasické krajinomalby. Odpoutáme se od konkrétních objektů a detailů, zaměříme se na pocity a emoce, které v nás krajina vyvolává. Jak se ve vnímání vnějšího světa odráží to, kdo jsme my – naše „vnitřní krajina“?
V expozici si tužkou vyzkoušíme abstraktní kresbu pomocí základních elementů – bodů, linií a tvarů. V ateliéru ji pak převedeme do prostoru pomocí drátků. Ve světle reflektorů budeme pozorovat, jak vyznění našeho vytvořeného objektu změní nasvícení a vržený stín.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 75-90 min.
Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, k učení.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.
Mezioborové vazby: přírodopis, fyzika.
♿
Komentovaná prohlídka výstavy Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám
Časová dotace: 60 min.
Cílová skupina: ZŠ, SŠ, VŠ.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a společnost.
Mezioborové vazby: fyzika, přírodověda.
♿
▸František Kyncl: Štětce, špejle, rašple
2. 11. 2024 - 9. 2. 2025
Fonetická kresba v pohybu
Tato energická aktivita propojuje zvuk, pohyb a výtvarné umění inspirované dílem Františka Kyncla. Někteří účastníci se stávají hybateli prostoru, jejich pohyb a zvuk hudby tvoří dynamiku, na kterou se ostatní členové kolektivu snaží naladit a splynout. Vzájemná spolupráce a citlivost k rytmu i k sobě navzájem vede k vytvoření společného obrazu na dlouhém formátu, který zachycuje jejich jedinečný prožitek.
Cílová skupina: ZŠ.
Časová dotace: 60 min.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a svět práce.
Mezioborové vazby: hudební výchova, pracovní činnosti.
♿
▸Žitý sen Andyho Warhola
25. 2. 2025 - 27. 4. 2025
Zrcadlení příběhů
Vydejte se s námi do světa pohádek Hanse Christiana Andersena, jak je zachytil Andy Warhol. Společně objevíme příběhy ukryté v jeho dílech a necháme se inspirovat jejich barevností a hravostí. Děti si vytvoří vlastní obrázek pomocí techniky šablonového tisku, při které prozkoumají kouzlo souměrnosti a zrcadlového efektu. Vzniknou pohádkové otisky, ve kterých děti propojí Andersenovy příběhy s vlastními nápady a fantazií.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.
Časová dotace: 60-75 min.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace.
Mezioborové vazby: český jazyk, pracovní činnosti.
♿
Ikonické portréty
Barevný svět ikonických děl Andy Warhola otevírá otázky o identitě, masové produkci a vztahu umění s popkulturou. V programu se zaměříme na slavný Warholův autoportrét i podobiznu Marilyn Monroe, která se stala symbolem pop artu. Otevřeme prostor diskuzi nad uměleckou hodnotou sérií grafických tisků, autorských kopií i současným fenoménem děl vytvořených generativní AI. Pomocí techniky sítotisku žáci vytvoří vlastní verzi Marilyn Monroe, kterou obohatí o prvky aktuálních trendů a svůj osobitý styl.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 75-90 min.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a společnost.
Klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální.
Mezioborové vazby: dějepis; informatika; občanská nauka / základy společenských věd.
♿
▸Stálé programy
Od zrnka k umění / interaktivní prohlídka budovy Gočárovy galerie
Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.
V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ.
Časová dotace: 60-75 minut.
Mezioborové vazby: dějepis, architektura.
♿
-
▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše
▸ZNÁMÍ / NEZNÁMÍ
29. 1. 2025 - 1. 6. 2025
Galeristou na zkoušku
Nahlédněte s námi do zákulisí galerie! Kde jsou umělecká díla uložena a co všechno se musí stát, než se umělecké dílo objeví na výstavě? Ponoříme se do světa umění a vyzkoušíme si roli kurátorů i tvůrců. Žáci technikou kresby a koláže vytvoří „umělecká díla“ a zaplní papírový model vlastní výstavní místnosti. Společnými silami navrhneme výstavu, která vzniklá mini-díla propojí do tematických celků.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.
Časová dotace: 60-75 min.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a svět práce.
Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Mezioborové vazby: pracovní činnosti.
▸Nové (n)emoce
29. 1. 2025 - 1. 6. 2025
Labyrint emocí
Každá doba přináší něco nového – vynálezy, témata, výzvy i naděje. Jaké problémy a otázky řeší generace Z? A jak by na ně reagovala generace Alfa? Účastníci vytvoří výtvarný návrh možného řešení jedné z výzev a zároveň vyjádří své emoce, které s touto tématikou souvisejí. K dispozici budou kresebné výtvarné prostředky i materiály pro prostorovou tvorbu. Výstupem programu bude společná instalace, ve které propojíme kreativní nápady, emoce a reflexi současnosti.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 75-90 min.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.
Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.
Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.
▸RABBIT HOLE
RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta.
Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.
JANA BERNARTOVÁ: Vidím všude jen tekuté krystaly. Cítím fantomové vůně.
2. listopadu 2024 - 25. května 2025
Vůně modré vzpomínky
Edukační program k výstavě Jany Bernartové nás provede tématy instalace, konceptuálního umění a smyslového vnímání. Prostřednictvím barev a vůní se zaměříme na to, jak se různé informace získané smysly prolínají a jak si je následně pamatujeme. Budeme diskutovat, jestli a jak se subjektivní vjemy mohou spojit do objektivní zkušenosti. Díky interakci s uměleckým dílem žáci rozvinou vlastní představivost a senzuální citlivost.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.
Časová dotace: 60-75 min.
Klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální, k učení.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost, Informační a komunikační technologie.
Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.
▸Stálé programy
O Jonášovi a velrybě
Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.
Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ
Časová dotace: 60-75 min
Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace.
Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence.
Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura.
Mezioborové vazby: prvouka.