Pro školy

Objednávání programů:

Součástí vstupenky na program je po jeho skončení možnost samostatné prohlídky výstavy, ke které se daný program váže, pokud se návštěva uskuteční během otevírací doby galerie.

Minimální počet účastníků programu: 6, maximální počet účastníků: 25 (více po domluvě).

Kontakt pro objednání: atelier@gocarovagalerie.cz / 724 130 225.

Bezbariérové programy jsou označené ikonkou ♿

 
Cena programu:

50 Kč/žák (pedagogický doprovod zdarma)

Roční vstupenka pro školy: 3000 Kč
Obsahuje neomezený vstup na všechny výstavy v průběhu kalendářního roku a průkaz na 10 doprovodných edukačních programů. Další průkaz na 10 doprovodných programů lze dokoupit v průběhu roku k již zakoupené roční vstupence za zvýhodněnou cenu 2500 Kč.

Nabídka animačních a edukačních programů

▶ Gočárova galerie v Automatických mlýnech

web_dsf3135

 

▸ Stálá expozice TRANSMISE

Umění naslouchat aneb Cesta člověka

Kdo jsou lidé na obrazech a co vypovídají jejich gesta a výrazy v tváři? Ve stálé expozici Transmise se prostřednictvím sousoší L. Seefried Matějkové vydáme na imaginární cestu časem. Prozkoumáme, jak výtvarná díla zrcadlí svou dobu,
historické události i nás samotné. Navážeme rozhovory s postavami z děl K. Lhotáka., J. Čapka nebo K. Válové a vlastní kresbou je umístíme do nového kontextu.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 75-90 minut.

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.

Mezioborové vazby: dějepis, občanská výchova.

 
Ticho promlouvá aneb Cesta přírody

Prostorem, který nám odjakživa nabízí místo k odpočinku, inspiraci či meditaci,  je příroda. Pojďme se vydat na procházku krajinami z obrazů: zaposloucháme se do zvuků přírody a odpočineme si mezi zelenými tóny malovaných lesů. Poznáme,
jak se v průběhu století měnila krajina na obrazech od konkrétní k abstraktní, od akademické po stylizovanou. Formy stylizace aplikujeme i ve vlastní tvorbě krajiny koláží z papíru.

Cílová skupina: 1. stupeň ZŠ, 2. stupeň ZŠ, SŠ.

Časová dotace: 60-75 minut.                        

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a příroda.

Mezioborové vazby: přírodověda, vlastivěda.

 

▸Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám

2. 11. 2024 - 9. 2. 2025

Vnímání neviditelného

Výstavou Karla Malicha vstoupíme do světa imaginace a fantazie. Co představují pestré obrazy a drátěné objekty? Prostřednictvím kratších hravých aktivit se seznámíme s některými jevy, které nevidíme, ale vnímáme je kolem sebe. Jak mohou být inspirací pro umělcovu tvorbu? Vizualizací se vydáme se i na procházku do krajiny naší mysli. Své vjemy zachytíme pomocí drátků a kartonu do originálního prostorového díla.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.

Časová dotace: 60-75 min.

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, občanská, sociální a personální, k učení.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět.

Mezioborové vazby: prvouka, pracovní činnosti.

-

Cesty imaginace: Vize Karla Malicha

Ve výstavě Karla Malicha překročíme stereotypy klasické krajinomalby. Odpoutáme se od konkrétních objektů a detailů, zaměříme se na pocity a emoce, které v nás krajina vyvolává. Jak se ve vnímání vnějšího světa odráží to, kdo jsme my – naše „vnitřní krajina“?

V expozici si tužkou vyzkoušíme abstraktní kresbu pomocí základních elementů – bodů, linií a tvarů. V ateliéru ji pak převedeme do prostoru pomocí drátků. Ve světle reflektorů budeme pozorovat, jak vyznění našeho vytvořeného objektu změní nasvícení a vržený stín.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 75-90 min.

Klíčové kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, k učení.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.

Mezioborové vazby: přírodopis, fyzika.



Komentovaná prohlídka výstavy Karel Malich: Já a ten, jehož potkávám

Připojte se k prohlídce jedinečné výstavy, kterou Gočárova galerie připravila k oslavě stého výročí narození Karla Malicha. Během prohlídky se ponoříme do inspirativního světa Malichovy tvorby, jež je hluboce zakořeněna v jeho rodném kraji a v jeho jedinečném vztahu k přírodě a kosmu. Přiblížíme si klíčové aspekty Malichovy tvorby, od pastelových kreseb až po drátěné plastiky.

Komentovaná prohlídka nabídne vhled do umělcova života a jeho intuitivního tvůrčího procesu. V prostorách Automatických mlýnů zažijete intenzivní prožitek z Malichova díla, které je i prostředkem k poznávání vztahu mezi člověkem a jeho vnitřním i vnějším světem.

Časová dotace: 60 min.

Cílová skupina: ZŠ, SŠ, VŠ.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a společnost.

Mezioborové vazby: fyzika, přírodověda.


 

▸František Kyncl: Štětce, špejle, rašple

2. 11. 2024 - 9. 2. 2025

Fonetická kresba v pohybu

Tato energická aktivita propojuje zvuk, pohyb a výtvarné umění inspirované dílem Františka Kyncla. Někteří účastníci se stávají hybateli prostoru, jejich pohyb a zvuk hudby tvoří dynamiku, na kterou se ostatní členové kolektivu snaží naladit a splynout. Vzájemná spolupráce a citlivost k rytmu i k sobě navzájem vede k vytvoření společného obrazu na dlouhém formátu, který zachycuje jejich jedinečný prožitek.

Cílová skupina: ZŠ.

Časová dotace: 60 min.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a svět práce.

Mezioborové vazby: hudební výchova, pracovní činnosti.

 

▸Žitý sen Andyho Warhola

25. 2. 2025 - 27. 4. 2025

Zrcadlení příběhů

Vydejte se s námi do světa pohádek Hanse Christiana Andersena, jak je zachytil Andy Warhol. Společně objevíme příběhy ukryté v jeho dílech a necháme se inspirovat jejich barevností a hravostí. Děti si vytvoří vlastní obrázek pomocí techniky šablonového tisku, při které prozkoumají kouzlo souměrnosti a zrcadlového efektu. Vzniknou pohádkové otisky, ve kterých děti propojí Andersenovy příběhy s vlastními nápady a fantazií.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.

Časová dotace: 60-75 min.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Jazyk a jazyková komunikace, Matematika a její aplikace.

Mezioborové vazby: český jazyk, pracovní činnosti.



Ikonické portréty

Barevný svět ikonických děl Andy Warhola otevírá otázky o identitě, masové produkci a vztahu umění s popkulturou. V programu se zaměříme na slavný Warholův autoportrét i podobiznu Marilyn Monroe, která se stala symbolem pop artu. Otevřeme prostor diskuzi nad uměleckou hodnotou sérií grafických tisků, autorských kopií i současným fenoménem děl vytvořených generativní AI. Pomocí techniky sítotisku žáci vytvoří vlastní verzi Marilyn Monroe, kterou obohatí o prvky aktuálních trendů a svůj osobitý styl.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 75-90 min.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a společnost.

Klíčové kompetence: komunikativní, sociální a personální.

Mezioborové vazby: dějepis; informatika; občanská nauka / základy společenských věd.



Stálé programy

Od zrnka k umění / interaktivní prohlídka budovy Gočárovy galerie

Není tomu tak dávno, co se budova Gočárovy galerie otřásala provozem mlýnských strojů, hlubinná sila ukrývala tuny obilných zrn a čerstvě namletá mouka zásobovala nejednu pekárnu. Během interaktivní prohlídky projdeme zrekonstruované prostory Gočárovy galerie v budově bývalých Automatických mlýnů a seznámíme se s jejich příběhem, který začal před více než 100 lety. Podíváme se, jak se mlýnice a silo proměnily do své dnešní výstavní podoby. Za příznivého počasí se pokocháme pohledem na Pardubice i areál Automatických mlýnů ze střešní terasy. Povídat si budeme i o Josefu Gočárovi a jeho vybrané stavby si návštěvníci pomocí razítek zachytí na vlastní časovou osu.

V ceně programu není návštěva a prohlídka probíhajících výstav.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, ZUŠ, VŠ.

Časová dotace: 60-75 minut.

Mezioborové vazby: dějepis, architektura.

-

img_0776



▶ Gočárova galerie v Domě U Jonáše



▸ZNÁMÍ / NEZNÁMÍ
29. 1. 2025 - 1. 6. 2025


Galeristou na zkoušku

Nahlédněte s námi do zákulisí galerie! Kde jsou umělecká díla uložena a co všechno se musí stát, než se umělecké dílo objeví na výstavě? Ponoříme se do světa umění a vyzkoušíme si roli kurátorů i tvůrců. Žáci technikou kresby a koláže vytvoří „umělecká díla“ a zaplní papírový model vlastní výstavní místnosti. Společnými silami navrhneme výstavu, která vzniklá mini-díla propojí do tematických celků.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ.

Časová dotace: 60-75 min.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a svět práce.

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Mezioborové vazby: pracovní činnosti.



▸Nové (n)emoce

29. 1. 2025 - 1. 6. 2025

Labyrint emocí

Každá doba přináší něco nového – vynálezy, témata, výzvy i naděje. Jaké problémy a otázky řeší generace Z? A jak by na ně reagovala generace Alfa? Účastníci vytvoří výtvarný návrh možného řešení jedné z výzev a zároveň vyjádří své emoce, které s touto tématikou souvisejí. K dispozici budou kresebné výtvarné prostředky i materiály pro prostorovou tvorbu. Výstupem programu bude společná instalace, ve které propojíme kreativní nápady, emoce a reflexi současnosti.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 75-90 min.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost.

Klíčové kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální.

Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.



▸RABBIT HOLE

RABBIT HOLE je výstavní cyklus prezentující nejrůznější formy digitálního umění a umělecké tendence s ním spojené (digitální instalace, site-specific, videoart atd.). Rabbit Hole, králičí nora, kterou hrdinka slavného příběhu Lewise Carrolla sestupuje do magického světa divů a zázraků, je metaforou vstupu do stále se rozrůstajícího univerza současného umění, jehož drtivá část zůstává běžnému návštěvníkovi galerií doposud skryta. 

Z důvodu velikosti výstavních prostor Rabbit hole je možné navštívit jednotlivé programy pouze v maximálním počtu 15 žáků. V případě většího počtu žáků probíhá kombinace obou nabízených programů: program k výstavě se odehrává v expozici, program Říše za obrazovkou probíhá v ateliéru. Více informací rádi podáme telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu.

JANA BERNARTOVÁ: Vidím všude jen tekuté krystaly. Cítím fantomové vůně.

2. listopadu 2024 - 25. května 2025

Vůně modré vzpomínky

Edukační program k výstavě Jany Bernartové nás provede tématy instalace, konceptuálního umění a smyslového vnímání. Prostřednictvím barev a vůní se zaměříme na to, jak se různé informace získané smysly prolínají a jak si je následně pamatujeme. Budeme diskutovat, jestli a jak se subjektivní vjemy mohou spojit do objektivní zkušenosti. Díky interakci s uměleckým dílem žáci rozvinou vlastní představivost a senzuální citlivost.

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ, SŠ, VŠ.

Časová dotace: 60-75 min.                                     

Klíčové kompetence: komunikativní,  sociální a personální, k učení.

Vzdělávací oblast: Umění a kultura, Člověk a jeho svět, Člověk a společnost,  Informační a komunikační technologie.

Mezioborové vazby: občanská výchova, informatika.

Stálé programy

O Jonášovi a velrybě

Reliéf s námětem Jonáše a velryby tvoří součást štukové výzdoby jedné z budov Gočárovy galerie, Domu U Jonáše. Kdo Jonáš byl a jak se přihodilo, že se ocitl až ve velrybím břiše? S tímto biblickým příběhem se nejmladší návštěvníci galerie
seznámí prostřednictvím dialogu, vyprávění, výtvarné aktivity a dramatizace.

Cílová skupina: MŠ, 1. stupeň ZŠ

Časová dotace: 60-75 min                                        

Klíčová slova: Jonáš a velryba, bůh, příběh, mořský svět, dramatizace.

Rozvíjené kompetence: k řešení problémů, komunikativní, sociální – personální kompetence.

Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět, Umění a kultura.

Mezioborové vazby: prvouka.

 img_1314